بسم الله الرحمن الرحیم
سؤال 5: اینکه گفته می شود خلافت ابوبکر اجماعی بوده ، آیا صحیح است که می گویند: حضرت علی رضی الله عنه و یاران ایشان ضمن آنان نبوده و چنین اجماعی مورد لعنت خداوند است، چنانچه امام ابن حزم می گوید: « لعنة الله علی کل اجماع یخرج منه علی ابن ابیطالب و من بحضرته من الصحابة » (1)
سؤال 6: آیا صحیح است که می گویند: تمامی انصار، و جمع بزرگی از مهاجرین با بیعت ابوبکر رضی الله عنه مخالف بودند. چنانچه عمر بن الخطاب رضی الله عنه تصریح کرده و می گوید: حین توفی الله نبیه ان الانصار خالفونا و اجتمعوا باسرهم فی سقیفة بنی ساعدة و خالف عنا علی و الزبیر و من معهما (2) ترجمه: « هنگام رحلت رسول خدا صلی الله علیه و سلم انصار با ما مخالف بوده و همگی در سقیفه بنی ساعده گرد هم آمده مخالفت خویش را ابراز داشتند و حضرت علی و زبیر و همراهان آنان نیز با ما مخالف بودند »
بنابراین چگونه مدعی هستیم که خلافت ابوبکر به اجماع و اتفاق مسلمین بوده است؟ (3)
پی نوشت ها:
(1) المحلی 9: 345.
(2) صحیح بخاری 8: 26 _ کتاب المحاربین، باب رجم الحبلی
(3) چند سؤال از محضر استادم 15 و 17
بسم الله الرحمن الرحیم
سؤال 4 : آیا صحیح است که می گویند یار غار حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلم _ ابن بکر _ عبدالله بن بکر بن اریقط _ همان راهنما و دلیل پیامبر صلی الله علیه و سلم بوده و نه حضرت ابوبکر؟(1)
و این تشابه و تقارب اسمی سبب شده که آنرا ابوبکر بخوانیم.
چون اولا: ابوبکر در هیچ کجا به این فضیلت اعتراف نکرده است، در حالی که در روز سقیفه به کمتر از آن اشاره کرد. نحن عشیرة رسول الله و اوسط العرب انسابا و لیست قبیلة من قبائل العرب الا و لقریش فیها ولادة (2)
ثانیا: به گفته عسقلانی، از تابعین کسانی بودند که منکر ارتباط داشتن آیه غار با ابوبکر بودند؛ همانند ابوجعفر مؤمن طاق (3)
ثالثا: حضرت عائشه رضی الله عنها تصریح دارد که هرگز آیه ای در حق ما نازل نشده است.(4) لم ینزل الله فینا شیئا من القرآن.
رابعا: معروف است که ابوبکر رضی الله عنه در مدینه به استقبال پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و این بدان معناست که ابوبکر رضی الله عنه همراه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نبوده است.
خامسا: طبق روایت بخاری و دیگران، ابوبکر جزء اولین گروه از مهاجرین بوده و قبل از پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد مدینه شده و در نماز جماعت گروه اول از مهاجرین شرکت می کرد.(5) (6)
حواشی:
(1): البدایة و النهایة 3: 293
(2): همان 6: 205
(3): لسان المیزان 5: 115
(4): صحیح بخاری 6: 42 _ تاریخ ابن الاثیر 3: 199 _ البدایة و النهایة 8: 96 _ الاغانی 16: 90
(5): صحیح بخاری 1: 128 _ کتاب الاذان 4: 240 _ کتاب الاحکام باب اسقضاء الموالی و استعمالهم _ سنن البیهقی 3: 89 _ فتح الباری 13: 179 و 7: 261 و 307
(6): چند سؤال از محضر استادم : 13
بسم الله الرحمن الرحیم
سؤال 3 : آیا صحیح است که می گویند حضرت ابوبکر رضی الله عنه در جنگها و جهاد هیچ نقشی نداشته ، حتی یکبار هم دست به شمشیر نبرده است و یک تیر به طرف دشمن نیانداخته است و قطره ای از خون کفار را به زمین نریخته است ؛ چنانچه ابوجعفر اسکافی این مطلب را فرموده است :
لم یرم ابوبکر بسهم قط و سلّ سیفاْ و لا اراق دماْ (1)
با این حال چرا ما او را جزء مجاهدان و جهاد او را از جهاد حضرت علی رضی الله عنه بالاتر می دانیم.(2)
آیا اگر روافض به ما سلفی ها بگویند : شما درباره حضرت ابوبکر رضی الله عنه غلو می کنید ما چه جوابی داریم؟(3)
حواشی:
(1) شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 13: 293
(2)فخر رازی در تفسیر خود جهاد ابوبکر را از جهاد علی افضل می داند. 173:3
(3) چند سؤال از محضر استادم : 12
آیا صحیح است که می گویند : ابوبکر رضی الله عنه پس از پنجاه نفر و حتی پس از عمر بن الخطاب رضی الله عنه اسلام آورد ؟ چنانچه از سعد بن ابی الوقاص نقل شده است که ادعای بعضی مبنی بر اینکه او اولین مردی است که اسلام آورد دروغ و کذب است ؛ « عن محمد بن سعد : قلت لأبی أکان ابوبکر اولکم اسلاما ؟ فقال : لا و لقد اسلم قبله اکثر من خمسین (1)» ترجمه : محمد بن سعد می گوید از پدرم پرسیم : آیا براستی ابوبکر اولین کسی است که از میان شما به اسلام گرویده است ؟ پدرم سعد بن وقاص گفت : خیر، پیش از او بیش از پنجاه نفر اسلام آورده بودند.
1: 540 . عسقلانی می گوید : « ... فقد کان حینئذ جماعة ممن اسلم لکنهم کانوا یخفونه من أقاربهم » فتح الباری 7 : 29 .
(2) شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 3 : 188 .
(3)