شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
سلام. بي شك يكي از عوامل سرفرازي هر جامعه اي رشد و تعالي ارزشهاي عفت و حياست. بديهي است جامعه اي كه عنصر عفت و حيا در آن رو به اضمحلال نهد ساير ارزشها نيز به مرور رخت بربسته و حيات معنوي و عقلاني رو به انهدار خواهد رفت. بر اين اساس بر آن شديم تا قدمي كوچك در راستاي رشد فرهنگ عفاف و حجاب برداشته و چگونگي اجراي آن در جامعه را به بحث و تبادل نظر نهيم. اميد كه اين حركت مورد تاييد حضرت صاحب الامرگرديده و خشنودي الهي را در پي داشته باشد.

پيام‌هاي اتاق

تسبیح دیجیتال
+ ديروز به عنوان يك مثال و البته مشتي از خروار وضعيت شهرستانهايي كوچك مثل فردوس، بشرويه و سرايان رو عنوان كردم و امروز مي خوايم به عنوان نمونه آماري شهري بزرگتر مثل يزد كرمان اراك يا سمنان از نظر حيا در آداب و رسوم بحث كنيم
براي آداب و رسوم بايد دو تا بررسي به لحاظ دايره تحقيق انجام بشه اول از شهراهي كوچك در حوزه اداب و رسوم شروع كنيم تا به شهرهاي بزرگتر برسيم چون آداب و رسوم در شهرهاي كوچكتر معمولا بكر تر هستند و ثانيا از شهرهاي بزرگتر شروع كنيم و به دايره وسيعتري شامل همه مناطق برسيم چون در حوزه حجاب و عفاف شهرهاي بزرگتر تاثيرگذار بر شهرهاي تابع خودشون هستند
خانم مي نوش شما به عنوان اولين گام جديتون در اين بحث يك شهر بزرگ از مثالهاي داخل فيد يا معادل اونها رو مثال بزنيد و درباره اداب و رسومش يه توضيح بديد
بسم الله خانم مي نوش ما منتظريم
مي نوش.
من فكر ميكنم شهرهايي كه قوميتهاي خاص مثل تركها يا كردها يا طوائف لر در اونها ساكنن ميتونن آداب و رسوم خاص خودشونو داشته باشن كه من با هيچ كدوم از اين سه طايفه و نژاد سر و كار نداشتم اما ساير شهرها بدليل افزايش وسايل ارتباط جمعي آداب ورسوم رنگ باخته و بنوعي وحدت رويه رسيده
احسنت براي همين هم هست كه ما از يك شهر براي مشت نمنه خروار ميخوايم استفاده كنيم البته تهران چون شهر هزار قوم هست از يك لحاظ و به لحاظ ديگه مصدر تاثيرات فرهنگي هست بايد جداگانه بررسي بشه
حالا يك نمونه از شهر هاي بزرگ يا يك نمونه از كلانشهرها رو مثال و تا حد اطلاعتون روي مصاديق حيا در عرفياتشون واكاوي كنيد
مي نوش.
خب هركس از شهر خودش اطلاع داره ‏مي تونه توضح بده!‏مثلا سميه خانم كه كرمانيه از كرمان بگه حسين آقا از زنجان و ...
حسين آقا شما بگيد و لطفا سريعتر
مي نوش.
من از همدان اطلاع دارم ولي منتظرم بقيه از شهراشون بگن
ميگم بزرگواران عنايت كنند چون قوام مذاكره به مشاركت گروهي هست و نميخوام خودم متكلم وحده باشم
حسين اقا هستيد؟ بسم الله
خب شما خانم مي نوش كه چند دوست همداني داريد در مورد اونجا بگيد
درباره اراك من ميگم
مي نوش.
در همدان دو بافت كاملا متضاد داريم يه قشر بالاي شهر و طبقه مرفه كه مصاديق حيا مثل بقيه شهرها حداقليه و يك قشر متوسط به پايين و سنتي كه تابع رسوم سنتي هستن و مثلا پوشش چادر و ازدواج كاملا سنتي و روسم خواستگاري و ...طبق قديم انجام ميشه
با توجه به اينكه مدتي در اراك زندگي كردم وضعيت اين شهر رو از دو منظر ميشه بررسي كرد اولا به لحاظ فرهنگ بومي و عفاف و ثانيا تاثير صنعتي بودن بر اين شهر
خب بعدش خانم مينوش؟
مي نوش.
شايد دوستان نسبت به اين بحث احساس نياز نميكنن كه مشاركت ندارن ميشه اول مختصرا ضرورت اين بحثو بشكافيد
اراك در واقع شهري هست برخاسته از فرهنگهاي متفاوت و چون مدت زيادي نگذشته كه رشد سريع داشته تقريبا ميشه گفت كه فرهنگهاي مختلف هركدوم بر ديگري تاثير گذاشته و فرهنگ اين شهر هزار مصداق كردند
* سميه *
كرمان تقريبا همه شهرهاش يه جور پوشش رو داره البته شهرهاي جنوبيش كه پيشرفت كمتري داشته ولي در كل هنوز هم اكثر كرمانيها ها نداشتن چادر رو برا خانمها مناسب نمي دونن
مي نوش.
چه جالب سميه
* سميه *
و به لحاظ فرهنگي شهرهاي جنوبي استان كه به بندرعباس نزديكترين بيشتر به سمت فرهنگ اونا تمايل دارن و همين طور شهرهايي مثل بم و كهنوج هم بيشتر به سمت بلوچستان . بنابراين فرهنگ جنوب استان تقريبا با بقيه استان متفاوته
ضرورت اين بحث به اينه كه ديگه با موعظه نميشه حجاب و عفاف رو در جامعه به نحو موثر جا انداخت بنابراين بايد به صورت ريشه اي وارد بشيم و بتونيم برنامه اي منطبق با فرهنگ هر منطقه و ملت بهشون ارائه بديم خيليها ميدونند عفاف خوبه ولي در تطابق با عرفيات به مشكل برميخورند همچنين اگه ما عرفيات رو بشناسيم ميتونيم حجاب و عفاف رو با كمترين اصطكاك و بيشترين ميزان اقبال در جامعه پياده كنيم
اين يه توجيه ضرورت بود البته بسيار كلي و بسيار مختصر
* سميه *
ببينيد استان ميشه گفت خودش به دو بخش با دو فرهنگ متفاوت تقسيم شده
مي نوش.
ولي جسارتا بنظر من بحث فعلي براي ما كه نه جامعه شناسيم و نه علوم اجتماعي خونديم و نه كارگزار فرهنگي هستيم قدري مغلق و گيج كننده بنظر مياد
در اراك متاسفانه حتي در مناطق پايين شهر هم فرهنگ پوشش به نحو خاصي مورد اجحاف واقع شده و اكثر بانوان با مانتوهاي تنگ ظاهر ميشدند البته بعد از افول دولت اصلاحات وضع بهتر شده و اين تاثير رويكرد فرهنگي دولت بر عملكرد مردم و تاثيرش بر حيا و عفاف رو ميرسونه
مي نوش.
البته اين نظر منه
خب صبر كنيد به جاهاي خوبش هم مي رسيم خانم مينوش
مي نوش.
نظر جمه و اعضا مهمه
همچنين در رسم و رسوم هم فرهنگ غالب بر اين هست كه شبي خوش است بدين قصه اش دراز كنيم و در مناسبتهاي خاص شادي مثل عروسيها معمولا دامنه گناه فراوون ميشه
مي نوش.
بله استفاده مي كنيم
* سميه *
به نظر من افراد در شهرهاي كوچيك برا اينكه از قافله عقب نمونن و هب خيال خودشون همزمان با شهرهاي بزرگ پيشرفت داشته باشن ميان و از اونا تقليد مي كنن حالا چه در زمينه پوشش و حجاب چه نوع حرف زدن و چه نحوه زندگي كردن و خيلي چيزاي ديگه
مي نوش.
بله سميه البته اكثرشون نه همه، از شهرهاي كوچيك علما و دانشمندم زياد بلند ميشه مثلا شهيد مطهري و ... ولي در كل درسته ميترسن از قافله رشد غربگرايي جا بمونن
همچنيننقش خاص تحصيلكرده هاي جامعه و دانشگاهيها هم ميتونه در اين خط سير حياتي باشه يعني اگه نخبه هاي فرهنگي اون شهر خودشون پايبندي نداشته باشند و همچنين روحانيت اون شهر مثل شهر اراك لشگر شكست خورده باشند نتيجه اون چيزي ميشه كه ما در اراك مي ديديم كه هر روز مظاهر غربي حياگريزي در جامعه رو به افزايش بود
مي نوش.
استاد پس براي بخش هاي بعدي فيدهاي جدابزنيد تا بطور مستقل و جدا از سير كلي هم بشه درش وارد شد براي اوناييكه نبودن خيلي بهتره.ممنون
بله خانم سميه خانم ما براي همين اينجوري خط سير رو شروع كرديم كه دقيقا بر اين نتيجه ايم كه فرهنگ پايتخت و كلانشهر ها بر سير مناطق حاكمه و در واقع در يه بعد از مسئله عفاف ما روي فرهنگ تهران و اينكه از كجا خط ميگيره و چه جوري سرريز فرهنگ داره بحث خواهيم كرد كه در اونجا ديگه شيرين هم خواهد شد
حسين.م
بسم الله.توي زنجان ما كه از نظر حيا تفاوت بسيار زيادي با تهراني كه الان توش هستم دارن.توي تهران اگه يه خانم بخواد آدرسي چيزي بپرسه حتي اگه خانمي هم اونج باشه ميره و از آقايون ميپرسه(البته همه رو نميگم ها.اكثريت رو ميگم)يعني توي تهران الان روابط خانم ها و آقايون خيلي عادي شده.ولي توي زنجان ما اصلا اينطور نيست.
حسين.م
دخترها خيلي كم با هم روابط برقرار ميكنن.حتي خيلي از مسائلي كه بين بچه مذهبي هاي تهران هم برقراره توي زنجان ما اصلا نميتونه نهادينه بشه.مثلا توي تهران بچه مذهبي ها (خانم وآقا )خيلي راحت با هم كار مي كنند و...ولي توي زنجان اصلا اين روابط حاكم نيست و نمي تونه حاكم باشه.
حسين.م
هنوز هم توي زنجان يكي از ملاك هاي مهم تو بحث ازدواج اينه كه خانم ها تو دوران مجردي آرايش نكرده باشن كه اگه اين اتفاق بيفته يك امتياز منفي براي دختر محسوب ميشه.
اين مسئله ربطي به ترك زبان بودن زنجان نداره؟ يعني منظوورم اينه كه ساير مناطق ترك نشين هم همينجوريند؟
حسين آقا منتظر جوابم
حسين.م
خب فرق ميكنه.تبريز اينطور نيست تبريزي ها مثل تهراني ها هستند.اروميه هم كه ترك زبان هستند مثل زنجان نيست اوضاشون.اردبيل كمي شبيه زنجانه.الان هم اگه بيايد توي زنجان چادري خيلي مي بينيد.اون هايي هم كه معمولا وضع مناسب پوششي ندارن دانشجوايي هستن كه از شهرهاي ديگه اومدن.البته متأسفانه داره كمي اوضاع توي زنجان هم دگرگون ميشه
حسين.م
توي زنجان هنوز هم اگه خانواده اي بدونن دخترشون با جنس مخالف ارتباط داره به شدت باهاش برخورد ميكنن.حتي اگه بدونن پسرشون هم ارتباط داره با خانمي به شدت برخورد ميكنن.
يه چيز جالب كه من در مورد شهر هاي مذهبي ديدم اين بوده كه مهاجرت خانواده هاي مهندسين و كارگراي صنعتي و يا دانشجوهاي دانشگاه تونسته تا حدودي بر فرهنگ اون شهرها و تبدل ارزش حجاب و عفاف تاثير بذاره
حسين.م
هنوز هم دخترهايي با پوشش نامناسب توي زنجان انگشت نما و توي چشم هستند.حتي اون هايي هم كه زنجاني هستند و پوشش مناسبي ندارند ولي باز هم حياي سابق رو دارا هستند.يعني خيلي در دام روابط نامشروع نمي افتند
حسين.م
متأسفانه فضايي دانشگاه به ويژه دانشگاه آزاد در زنجان خيلي اثرات بدي روي جوون ها داشته.
حسين آقا ممنونم. اهميت بحثتون اينجاست كه ما بايد براي ارائه يك برنامه كارآمد فرهنگها رو بدونيم و مطابق با فرهنگها برنامه حجاب و عفاف بديم از همين رو مطالعه دقيق اينچنيني ولو به نحو كلي لازمه اكثر طرح هاي حجاب و عفاف كه شكست خوردند چون اولا سطحي بوده و ثانيا متناسب با محل اجرا نبودند. باز هم ممنونم
حسين.م
دقيقا حاج آقا.مثلا نسخه اي كه براي بحث حجاب توي زنجان بياد پيچيده بشه زمين تا آسمون با تهران و تبريزو اصفهان فرق داره.بايد به صورت بومي فرهنگ سازي بشه
اذان ظهر به افق مشهد شده من رفع زحمت ميكنم ولي خواهش ميكنم همراهان اگه خسته نشدند و وقت دارند چراغ اينجا رو روشن نگه دارند
حسين.م
التماس دعا.
* سميه *
حسين آقا بفرمائيد استفاده مي كنيم
حسين.م
سميه خانم كمي از مطالب رو گفتم كمي توي ذهنم جمع و جورش كنم ان شالله دوباره مطالبي رو عرض ميكنم
mp3 player شوکر
گروه حجاب و عفاف
vertical_align_top